Friday, April 21

Rindu Abah.....

Cik Hani | 11:02 | 2Comments |

Dah masuk 5 bulan abah pergi meninggalkan aku...
rindu rasa... masih ternampak wajah dia.. bersih....
siapa sangka, baru jejakkan kaki balik dari tanah suci Makkah,
abah pergi mengadap Illahi... Ya Allah.. sulitnya perasaan ini...
belum puas rasanya bermesra dengan abah.. belum puas....

Sampai sekarang .. 

Pemergian abah masih terasa.. sayu hati bila berada di sebelah abah..
abah pergi dengan tak meninggalkan apa-apa pesanan..
abah pergi dengan wajah yang tenang...




Termenung.....

Jam 6 petang abah sampai ke rumah.. 
abah banyak bergurau...
tapi... sudut mata yang dalam...
aku tahu abah sedih...

"Kenapa abah?"

"Ada orang kat luar tu. badan besar-besar."

"Mana ada orang abah. kan magrib ni."

"Kita pegi rumah akak kau cepat sikit, abah nak magrib kat sana"

Aku termenung lagi.............

Selalu.. abah akan lepaskan magrib di rumah.
selalu ... abah akan rehat lepas balik dari umrah...

Tapi.............

"Kenapa kau beli 2 bungkus je nasi goreng? aku pun nak juga!"

"Abah dengan mama teringin nak makan nasi goreng + sup cendawan. kau makan nasi aku masak."

"Aku nak nasi goreng tu juga! tak peduli."

Gaduh dengan kakak sulung....

Dan abah....

"Meh sini ambik sikit nasi abah.. jangan merajuk lagi.."

Belum pernah abah pujuk lembut dan sabar macam tu...

Aku pula...

Entah kenapa jadi manja sangat malam tu...


Jam sudah menunjukkan jam 9.00 malam...

"Mana kiki? kata nak datang ambik kunci kereta."

"Kiki tak datang bah, nana dah hantar kunci kereta. trus ke tempat jamming."

Abah terdiam....

"Jom kita pegi tengok rumah baru"


"Tak penat ke abah?"


"Tak ada lah. jom.."

Kami sempat bergurau dalam kereta. sempat abah mengusik mama....

Tapi....

Raut wajah yang kelihatan gembira tu... nampak sedih...

"Kenapa abah?"

"Abah kesian dekat mama.. mama jaga abah masa dekat makkah.
orang-orang yang sama trip pergi tu, buat tak tahu je dekat abah. kaki abah ni sakit..."

"Takpe bah, tahun depan kita sama-sama buat umrah. biar harit tolak kerusi roda abah ye. abah jangan sedih-sedih."

Oh itu sebab abah sedih...

Tapi....

Tepat jam 1.15 pagi... 

Abah pergi meninggalkan kami.. anak-anak abah...

Ya Allah... 


Segala kenangan bersama abah,

akan sentiasa terpahat indah di hati....















AL- FATIHAH ZAINAL ABIDIN BIN JOHAR
(10 DEC 2016)




2 comments:

  1. ALFATIHAH..
    semoga arwah di tempatkan di kalangan org yg beriman, bnykkan bersedekah utk dia.
    arwah mak akk pergi pada 22dec2016, selang beberapa hari dr arwah ayah hani..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Al fatihah buat ayah akk... Terasa rindu kt arwah abah kak.. :(

      Delete