Tuesday, August 12

Tangan yang di atas lebih baik dari tangan yang di bawah

Cik Hani | 14:14 | 0Comments |

"Manusia ideal adalah yang gembira dengan pekerjaan yang ia lakukan demi kepentingan orang lain dan ia sangat malu jika melakukan pekerjaan yang menjadi tugasnya. Sebab, memberi belas kasihan kepada orang lain adalah sebuah tanda ketinggian nilai sedang sedangan menerima belas kasihan dari orang lain adalah sebuah petunjuk tentang kegagalan." (Aristoteles)

Yang diatas itu adalah pemberi, yang di bawah itu pula adalah penerima.
Maka jadilah pemberi, jangan jadi penerima. BERSEDEKAHLAH....Sesungguhnya dengan bersedekah itu kamu akan berlapang dada.

".....Wahai orang-orang yang beriman,belanjakanlah (di jalan Allah) sebahagian dari rezeki yang telah Kami berikan kepadamu...."(Al-Baqarah: 254)

"Jika kamu meminjamkan kepada Allah pinjaman yang baik (bersedekah dengan ikhlas), nescaya Allah akan melipatgandakan (pembalasannya) kepada kamu dan mengampuni kamu."
(At-Taghabun: 17)
Barang siapa yang bersedekah maka mereka pasti akan meperoleh keuntungan, tidak sedikitpun merugikan, harta tidak akan luak, malah semakin bertamabah. Allah akan tambah kasih pada hambaNya. Mereka yang memberi sedekah akan diredhai dan didoakan kesejahteran oleh penerima...Bersedekahlah, memberilah dengan ikhlas. Hati akan tenang dan puas. InsyaAllah..... 



Selamat Petang Semua :)

-CIK HANI

No comments:

Post a Comment