Tuesday, June 10

Resipi Udang Masak Mentega (Resepi Butter Prawn)

Cik Hani | 10:34 | 4Comments |

Bahan-bahannya
15-20 ekor udang
3 biji telur
1 bungkus butter (guna marjerin pun boleh)
3 helai daun kari
1 batang daun sup
1 batang cili hijau
2 sudu kecil serbuk lada hitan
1 sudu kecil serbuk lada putih
garam dan ajinomoto

Cara membuatnya:
1. Asingkan telur yang kuning dan putih di dalam bekas yang berbeza.

2. Tuang putih telur ke atas udang

3. Perasakan dengan garam dan ajinomoto. Gaulkan

4. Masukkan cili hijau dan gaulkan

5. Masukkan sesudu lada putih dan sesudu lada hitam dan gaulkan

6. Masukkan daun sup dan daun kari. Gaul rata

7. Masukkan 1/4 buku butter ke dalam kuali. Goreng udang

8. Goreng udang sampai udang tukar kaler oren

9. Angkat dan toskan udang itu. Biar dia duduk dalam tos tu

10. Untuk kuning telur, masukkan garam dan ajinomoto secukup rasa serta sesudu lada hitam. Pukul kuning telur sampai kembang

11. Masukkan baki butter tadi semua ke dalam kuali panas. Tunggu sampai butter panas, cair dan berbuih. Jangan kedekut mentega tau, nanti tak jadi. Biar dia banjir. Ni guna 3/4 buku mentega. 

12. Kemudian kita buat aksi macam teh tarik. Tarik kuning telur tinggi-tinggi kelapa bali. Sambil tu, putarkan sudip tu laju-laju (100km/j pun ok, tapi jangan sampai tumpah). Tuang sikit-sikit tapi jangan putus pula, macam teh tarik. Lebih kurang 30 saat juga aksi ni

13. Teruskan memutar telur dengan sudip walaupun telur dah habis ditarik. Oh lupa nak bagitau, api sederhana ni tau

14. Sampailah naik buih. Rileks dulu, putar lagi sampai kita nampak macam ada benda halus loncat-loncat.

15. Lepas itu angkat kuali dan tuangkan adunan tadi ke atas udang

16. Toskan dan biar minyak tu disejat ke bawah. 

17. Jadilah udang masak mentega. Best tau
SELAMAT MENCUBA



info: ceria resepi

4 comments:

  1. nyum2!!! mcm menarik je..mcm sedap je..pos sini sket blh x? =)

    ReplyDelete
  2. Perghhh senang sangat!! Boleh try buat ni. Mekaceh hani share. Tetiba lapar tengok

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe.. sama2.. sdap.. cer try uat

      Delete